Društvo za proizvodnju,trgovinu i transport AS d.o.o.Jelah Tešanj je na tržištu prisutno od 1995.godine.
Danas je ova kompanija izrasla u jednu od vodećih trgovačkih preduzeća u BiH. Posljednjih godina bilježi izvanredne rezultate i u proizvodnom sektoru.
Potvrda tih značajnih poslovnih rezultatata na području Bosne i Hercegovine jeste i svrstavanje AS-a među sto najuspješnijih preduzeća u Bosni i Hercegovini.

Danas je AS sinonim svog imena, kompanija koja iz godine u godinu bilježi snažnu ekspanziju, ne samo na bh , već i na tržištima zemalja u regionu.
Razgovaramo sa gospodinom Hrvić Rusmirom zamjenikom direktora AS-a.
Gosp. Hrviću AS je na tržištu Bosne i Hercegovine kao i tržištu zemalja regiona prisutan od 1995.godine. Put izgradnje kompanije sigurno je bio dug i težak. Kao jedan od tvoraca kompanije, kako danas vidite AS?

Iz ove perspektive gledano, put nije bio jednostavan. Ipak moram istaći da i nije bio toliko dug, tj. da smo uspjeli za kratko vrijeme stvoriti jednu moćnu, razvojno orijentiranu kompaniju. AS GROUP danas sačnjivaju AS, Vispak, Kent, Napredak i Vemal. Vlasnici smo brandova kao što su Master, Kent, Zlatna džezva i Espresso, a zapošljavamo kao grupacija oko 900 radnika. Potvrda uspješnosti na području Bosne i Hercegovine jeste i uzastopno svrstavanje kompanije AS među sto najuspješnijih preduzeća u Bosni i Hercegovini, a prema izboru bh. časopisa ‘Poslovne novine’ iz 2011. godine, na listi stotinu najvećih firmi u Bosni i Hercegovini AS se nalazi na 29 mjestu.

Obzirom na konkurenciju, koja je vrlo često nelojalna, u svim sektorima, da li ste zadovoljni sadašnjim pozicioniranjem na tržištu?
Brandovi AS GROUP su veoma dobro pozicionirani na tržištu. Mi se brinemo o našim proizvodima na tržištu i nastojimo u direktnim kontaktima sa našim kupcima u okviru veleprodaje izvući maksimum, koji naši potrošači uostalom i zaslužuju. I ovdje snaga AS GROUP dolazi do izražaja, jer nam omogućava da profesionalnom distribucijom uradimo naš dio posla na kvalitetan način. Naravno, uvijek može bolje. I, mi nastojim u našim direktnim razgovorima sa našim kupcima popraviti pojedine pozicije našim brandovima. Ponekad nailazimo na potpuno razumijevanje, dok u nekim slučajevima nismo zadovoljni pojedinim rješenjima koja ne daju dovoljnu pažnju našim proizvodima. Generalno posmatrano, puno bolje su naši proizvodi pozicionirani u domaćim trgovinama i tržnim centrima. Ipak, vrijedi istaći da su potrošači ti koji u konačnici određuju poziciju proizvodima na tržišu, zahtijevajući prije svega kvalitet i pristupačnu cijenu, i honorirajući to onda trajnim povjerenjem. Upravo ovo kontinuirano rastuće povjerenje potrošača prema našim brandovima i kod nas i na inostranim tržištima, daje snagu i motiv da nastavimo snažnije u realizaciji naših planova.

Posljednjih godina AS je napravio i najveće korake u širenju poslovanja. Čini se da je menadžment vaše grupacije vrijeme ekonomske krize iskoristio za nove šanse?
Mi u AS GROUP smo krizu prepoznali kao šansu. Nakon uspješne akvizicije turske konditorske indsutrije Kent u BiH, nije nam trebalo dugo za razmišljanje i odlučili smo se za kupovinu domaće prehrambene industrije Vispak. Naš cilj je da na ovaj način sa AS-om, Kentom i Vispakom, postanemo jedan od pet najvećih proizvođača konditorskih proizvoda u Jugoistočnoj Evropi. U nekim segmentima smo već prvi. Naime, ulaganjem u Vispak 2010. godine načinjen je strateški potez, čime se AS GROUP promovira u regionalnog lidera u proizvodnji konditorskih proizvoda i kafe. Kako su upravo snaga i Kenta i Vispaka u njihovim brandovima, tako smo se i mi fokusirali na razvoj i unaprijeđenje ove Kentove i Vispakove najveće vrijednosti. 


Bili smo svjedoci da ste unatoč nepovoljnim uvjetima koji vladaju na tržištu, lansirali mnoge nove proizvode. To zasigurno nije moglo proći bez novih investicija?

Nakon početne investicije od 5 miliona KM u tehnologiju proizvodnje konditorskih proizvoda, AS GROUP je u prošloj godini investirala dodatnih 1 milion KM kako bi se u potpunosti osposobile nove linije za proizvodnju keksa, medenjaka i punjenih biskvita. Na ovaj način AS GROUP je načinila značajan iskorak i upotpunila paletu njenih konditorskih proizvoda. Ovom investicijom u cjelosti smo usvojili nove tehnologije za proizvodnju tzv. petit beurre vrste keksa, sendviče, štrudle, a sada i punjene medenjake, čime su se stekli svi potrebni uvjeti za potpuno ovladavanje procesima proizvodnje najvećeg dijela konditorskih proizvoda. Rezultat cijele investicije je plasman novog proizvoda ‘mm - master medenjaci’, prvih domaćih medenjaka u Bosni i Hercegovini. Isto tako, i iz Vispaka smo u prošloj godini na tržište plasirali 20 novih proizvoda. U procesu razvoja se nalazi još 9 novih proizvoda sa realnim rokom njihovog finaliziranja do proljeća ove godine. Projekat uvođenja novih proizvoda obuhvatio je sve proizvodne programe Vispaka, kao što su program kafe, gotovih jela, čokoladni program, snack i program praškastih proizvoda. Uz novu Vispakovu instant kafu Viscafe '3 u1' i '2 u 1', na tržište su plasirane kafa Bosnia, Krem juha sa šampinjonima, Krem povrtna juha, Pileća juha s tjesteninom, Posna juha od povrća s tjesteninom, Domaća goveđa juha s rezancima, Juha s griz okruglicama, te Club kokos kocke, Club čokolada s rižom, Club čokolada za jelo i kuhanje, Club fresh mint, Club naranča, Kikiriki, dok su Prašak za pecivo i Vanilin šećer revitalizirani proizvodi, jer su nekada postojali u asortimanu Vispaka. Moram istaći da je tržište odlično primilo naše nove proizvode i ovo je potvrda da domaći brandovi mogu uspjeti na tržištu, samo ukoliko su kvalitetni, cjenovno pristupačni i u stanju su svojim dizajnom i zanimljivim konceptom komunicirati sa domaćim kupcima.

Posebno govoriti o vašim proizvodima čini se nepotrebnim, jer je sigurno da ako ne u cijeloj BiH onda sigurno u Federaciji BiH nema niti jedno domaćinstvo, a da nije koristilo proizvode Vaše kompanije. Zamolit ću vas da date osvrt na vaš i naš brend Master.

Upravo tako. Zaista je teško zamisliti jedno prosječno bh. domaćinstvo u kojem nema naših proizvoda. Veoma široko postavljena proizvodna paleta AS GROUP nam omogućava ovako stabilnu poziciju na tržištu. Keski i vafli, čokoladni program, praškasti i snack proizvodi, zatim kafa, te program začina i dodataka jelima, uz nezaobilaznu Bosansku kuhinju, sve je to objedinjeno u našoj grupaciji. A, priča o Masteru je klasična priča o uspjehu koji je moguć i koji se sam po sebi podrazumijeva, ukoliko se profesionalno i što bi se kazalo 'školski' pristupi izgradnji i razvoju jednog branda. Master je domaći brand, ali je kao takav i univerzalan. On je u stanju vrlo dobro komunicirati sa potrošačima gdje god da se nađe na polici. Uspjeh Mastetra je tim više veći, ukoliko se zna koliko je domaće tržište nepovoljnije za domaće brandove u odnosu na snažnu stranu konkurenciju. Ipak, želio bih uz Master na ovom mjestu spomenuti i naš keks iz tzv. programa petit beurre koji je lider na tržištu, zatim Kent, ali i Zlatnu džezvu, koji uzimaju za sebe sve veći dio tržišnog kolača, koji im s obzirom na kvalitet i povjerenje kupaca i pripada.

Prije nešto više od godine dana AS je postao većinski vlasnik Vispaka Visoko. Rezultati koje ostvarujete najbolji su pokazatelj vrhunske organizacije AS grupacije i razumijevanja potreba našeg tržišta. Kakva su iskustva sa preuzimanjem tog preduzeća?

Iskustva AS GROUP sa preuzimanjem većinskog paketa Vispaka su veoma pozitivna. U 2011. godini zabilježena je rekordna prodaja kafe, juha i čorbi u četredestogodišnjoj historiji kompanije. Neto realizacija u Vispaku u 2011. godini iznosila je 23.717.621,06 KM, što je za 30 posto bolji rezultat u odnosu na 2010. godinu. A, samo godinu dana nakon što je kompanija Vispak postala članica AS GROUP, zabilježeni su rekordni rezultati, čime su do punog izražaja došle prednosti i sinergija koju je AS GROUP stvorila putem kompetentnog menadžmenta, osiguranja likvidnosti, distribucije, te marketinško – komunikacijskog nastupa. Svi segmenti proizvoda Vispaka zabilježili su porast proizvodnje i prodaje, a u prvi plan je došla snaga Vispakovih brandova. Prednjači svakako brand Zlatna džezva, koja ove godine bilježi 40 godina postojanja, ali ne zaostaju niti brandovi iz Vispakovog programa ‘Bosanske kuhinje’, te proizvodi čokoladnog programa. Posebno raduje da je realizacija kafe u 2011. godini veća za 32 posto u odnosu na 2010. godinu i zapravo je sa 17 posto većom realizacijom ikada, najbolji rezultat od kako Vispak postoji. Realizacija čokoladnih kremova je 19 posto veća u odnosu na 2010. godinu. Tako je primjerice brand Chocomilk zabilježio najbolji plasma u posljednjih pet godina, i za 32 posto je bolji u odnosu na 2010. godinu. Sjajan rezultat zabilježili su proizvodi programa ‘Bosanske kuhinje’, a realizacija juha i čorbi najveća je dosadašnja koja je zabilježena od 1972. godine u Vispaku i veća je za 40 posto u odnosu na 2010. godinu. Prednjače Begova čorba, Tarhana i Vita začini i dodaci jelima, dok su ostali začini isto tako zabilježili porast realizacije u odnosu na 2010. godinu za 28,5 posto.
Akvizicjima Kenta i Vispaka, AS GROUP je pokazala da je u stanju ne samo preuzimati postojeće kompanije i brandove, već da je itekako sposobna i razvijati ih, uspješno kreirati nove brandove i za relativno kratko vrijeme ih promovirati u sam vrh ljestvice tržišnih lidera.

Nakon ovakvih uspjeha postignutih u 2011. godini, kakava su Vaša predviđanja kada je u pitanju Vispak za 2012. godinu?

Naš plan za Vispak u 2012. je nastavak povećanja proizvodnje i plasmana za 10 posto u odnosu na 2011., uz značajnije povećanje izvoza. Usljed prilično nepovoljne privredne situacije u kojoj se nalazi bosanskohercegovačka privreda, primorani smo korigirati naše planove za tekuću godinu. Šansu, međutim, vidimo u razvoju postojećih proizvoda, plasmanu na tržište novih brandova, osvajanju novih tržišta i izvozu. Raduje nas činjenica da smo na dobrom putu i da smo u stanju kapitalizirati vlastite konkurentske prednosti koje se temelje na našoj kompetentnosti za pravu bosansku kafu, bosansku kuhinju kao istinskog spoja tradicionalnog i modernog. Kao takve, sve više nas prepoznaju kako na domaćem, tako i na inostranim tržištima.

AS je jedan u nizu najuspješnih bh kompanija koji imaju sjedišta u Tešnju. Općina Tešanj je rijedak primjer da se vlastitim snagama, na malom prostoru uz angažman svih resursa može napraviti iskorak. Tešanj ima razvijenu industrijsku zonu, ima organizirane asocijacije koje okupljaju uspješne privrednike, mala i srednja preduzeća.Pomenut ću samo neke Pobjeda, HIFA grupa, Man Hummel, Alpina Bromi, AS i dr.

Po vašem mišljenju, kako entuzijazam i organiziranost privrednika sa područja tešanjske opštine rezultira takvim uspjehom koji u većini slučajeva prelazi granice BiH, za razliku od mnogih drugih općina u našoj zemlji? Postoji li recept uspješnosti?

Općina Tešanj je primjer da je uspjeh ne samo moguć, već i zagarantovan ukoliko se sretno i na dobrobit cijele zajednice susretne nekoliko neophodnih i odlučujućih činilaca razvoja. Privatna inicijativa u sadejstvu sa odlično organiziranom lokalnom samoupravom i općinskim službama, nesebičnoj, solidarnoj i na ineresu baziranoj potrebi za samoorganiziranjem biznismena, u kombinaciji sa pobjedničkim menatlitetom naroda koji živi na ovim prostorima, recept su za uspjeh. Marljivost, znanje, upornost, poštenje i vjera u pobjedu, pomogli su da se odupremo bilo kojoj vrsti zapostavljanja vlastitih vrijednosti i sposobnosti. S druge strane, i politika je u našoj općini uradila upravo ono što je bilo potrebno za brz i temeljit razvoj, stvorila je okivrne uvjete i pozitivnu klimu za privredni, društveni, kulturni i svaki drugi napredak. Rezultat svega je da je iz Tešanjske regije deset privatnih kompanije već neokoliko godina u nizu zastupljeno u društvu 100 najvećih u Bosni i Hercegovini.

AS je prepoznatljiv i po svojim djelovanjima u sponzorisanju sportskih, kulturnih, humanitarnih i drugih aktivnosti koje se sprovode na području cijele BiH, dakle, društveno odgovorna kompanija.

Trudimo se pomoći društveno korisne projekte koliko možemo. U vremenu u kojem živimo kada su budžetske kase sve praznije, potrebno je shvatiti da svi oni koji to mogu, trebaju dati svoj vlastiti doprinos onim akcijama i projektima koji prije svega pomažu u educiranju, razvoju, unaprijeđenju zdravog života, pa i promovirajnju pozitivnih vrijednosti uže i šire društvene zajednice. Nama su prioritet podjednako državne reprezentacije i događaji na višoj razini, ali i lokalne akcije i projekti. Mada je to zbog ograničenosti sredstava nemoguće, ipak, volje bismo kada bismo i ovdje mogli svima koji to zaslužuju, izići u susret.

Zahvaljujući kvaliteti vaših proizvoda, danas ste prisutni i na tržištima drugih zemalja, a na našem tržištu, AS je ipak bh brend?

Sinergija koju stvara AS GROUP urodila je plodom i u ovom segmentu poslovanja i to na način da smo u stanju inozemnom tržištu ponuditi dosta kompletniju i kvalitetniju paletu domaćih proizvoda koja je istodobno i cjenovno veoma povoljna. Tako da su AS i Vispak zajedno u ovoj godini izvesli roba u vrijednosti oko 10 miliona KM. Izvozimo širom svijeta. Naveo bih ovdje prije svega zemlje okruženja, zatim zemlje EU, SAD, Kanadu, zemlje Bliskog Istoka, Australiju, itd. Trenutno smo u završnici pregovora sa nekoliko velikih kupaca iz Republike Turske, te Arapskih zemalja, kao i sa novim kupcima iz zemalja EU, i regije. To znači da intenzivno radimo na povećanju obima ukupnog izvoza naših proizvoda, ali i na osvanju novih tržišta, ne zaboravljajući pri tom da još uvijek postoji mnogo prostora za napredovanje na domaćem tržištu.

Spoj tradicionalizma uz pravilan izbor stručnih i motivisanih saradnika, naravno uz upornost , rad i zalaganje prava formula. Koliko je po vašem mišljenju pravilan odabir saradnika važan za uspjeh ?

Svaku kompaniju čine prije svega ljudi. Tehnologija je, manje više u segemntu u kojem smo prisutni, jednako dostupna svima. AS GROUP ne bi bila ovo što jeste da nismo svo vrijeme ulagali u stručne i sposbne kadrove, koji su u stanju odgovoriti na sve više standarde i zahtjeve tržišta. Osim toga, dobro ste primijetili, naš put je specifičan. Spoj tradicionalnog i modernog nije jednostavan zadatak. Našu korporativnu viziju mogu ostvariti samo najbolji. S tim u vezi, svjesni smo investiranja u ljude i nova znanja, koji će biti u stanju odgovoriti potrebama tržištnih uvjeta poslovanja 21. stoljeća.

Interesantno je da je rijedak primjer da jedan mlad i obrazovan čovjek bude imenovan na poziciju prvog, odnosno drugog čovjeka jedne kompanije. Koliko ove činjenice imaju prednosti kada je u pitanju rukovođenje ?

Rukovođenje kompanijom zahtijeva maksimalan angažman i menadžerske spososbnosti. AS GROUP je primjer da iskustvo i mudrost upravljanja i mladalačka energija su vjerovatno i jedini ispravan put do uspjeha. Svi naši menadžeri su mladi ljudi, koji se svakim danom educiraju i susreću sa izazovima tržišta i koji svoje menadžerske sposobnosti razvijaju i uče i od, iskustvom i znanjem 'naoružane', uprave kompanije. S druge strane, i mladi se ponekad iznenade koliko su iskusniji menadžeri u stanju angažirati se i preuzeti inicijativu kada je najpotrebnije.

Gosp. Hrviću hvala Vam za ovaj razgovor i izdvojeno vrijeme.

Hvala i Vama na pokazanom interesu za AS GROUP.